Hunajaa-urheilijalle

Hunaja on rasvaton, nopeasti imeytyvä, tasaisesti ja pitkään voimaa antava energialähde, joka sisältää myös laajan joukon vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja aminohappoja.
Hunaja on hyvä lisä terveelliseen ja täysipainoiseen ruokavalioon ja sitä kannattaa käyttää esimerkiksi rahkan tai luonnonjogurtin kanssa tai makeuttajana tehdessäsi smoothieita ja pirtelöitä.
Lisää suorituskykyä
Hunajasta voi helposti valmistaa tehokkaan, luonnollisen ja lisäaineettoman urheilujuoman. Kovan urheilusuorituksen aikana hunajainen urheilujuoma auttaa ylläpitämään veren glukoositasapainoa, se torjuu väsymystä ja parantaa suoritusta. Lisäksi hunajasta tehty juoma imeytyy hyvin ja on vatsaystävällinen.
Hunajan toimivuus perustuu sen erittäin monipuoliseen hiilihydraattikoostumukseen. Yleisimpiä hiilihydraatteja hunajassa ovat fruktoosi ja glukoosi. Glukoosi imeytyy nopeasti ja nostaa tehokkaasti veren sokeritasoa. Fruktoosi imeytyy hitaammin ja ylläpitää veren sokeritasoa pidempään vakaana. Hunaja on siten luonnontuote, joka on sellaisenaan hitaasti ja nopeasti imeytyvien hiilihydraattien lähde.
Hunajan sisältämät mineraalit auttavat palautumisessa
Urheilusuorituksen aikana elimistöstä poistuu hien mukana elektrolyyttejä eli suoloja, jotka on korvattava suorituksen aikana sekä sen jälkeen. Jos näin ei toimita, suorituskyky laskee ja lihakset voivat mennä kramppiin. Hunaja sisältää elimistölle tärkeitä mineraaleja, kuten kalsiumia, fosforia ja magnesiumia. Hunajan monipuolinen mineraalikoostumus ja korkea kaliumpitoisuus 60 mg / 100 g vaikuttavat myös siihen, että hunaja sopii erinomaisesti urheilujuoman raaka-aineeksi. Näiden lisäksi tarvitaan natriumia, jota hunajassa luonnostaan on vähän. Itse tehdyn hunajapohjaisen urheilujuoman koostumusta täydennetäänkin natriumilla eli ruokasuolalla. Suolalisän tarkoituksena on korvata hien mukana poistunutta natriumia ja aiheuttaa janon tunnetta, jotta urheilija joisi enemmän ja pitäisi siten yllä kehon nestetasapainoa.

Urheilujuoma hunajasta
Valmista itse helposti lisäaineeton ja tehokas urheilujuoma. Muistathan, että Voi hyvin –luomuhunaja sisältää myös runsaasti siitepölyä, jolla on suorituskykyä parantavia ominaisuuksia.
• 2 reilua ruokalusikallista Voi hyvin -hunajaa
• 0,3 dl vastapuristettua sitruunamehua tai sitruunamehutiivistettä
• ¼ tl suolaa
• 9 dl haaleaa vettä
Sekoita hunaja ja sitruunamehu, lisää vesi ja suola.
Ravintosisältö / 1 dl valmista juomaa:
energiaa 23 kcal; hiilihydraatteja 6,5 g; natriumia 27 mg; kaliumia 32 mg