Ravintosisalto

Terveystietoinen valitsee makeutusaineeksi hunajan

Hunaja on yksi luonnonmukaisemmista ravintoaineista. Se on puhdas ja maukas käsittelemätön ravintoaine kuten kasvikset, hedelmät ja marjatkin.

Hunajan koostumus on valtavan monipuolinen, se sisältää yli 200 eri ainetta. Pääasiallisesti hunaja koostuu erilaisista sokereista, mutta niitäkin hunajasta löytyy lähes kahtakymmentä eri laatua. Näiden lisäksi hunaja sisältää entsyymejä, aminohappoja, orgaanisia happoja, vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita. Lisäksi hunaja sisältää 17 % vettä.

Hunajan ravintosisältö / 100 g

energiaa 1382 kJ
330 kcal
valkuaisaineita 0,5 g
hiilihydraatteja 80,8 g
B2-vitamiinia 0,04 mg
niasiini 0,2 mg
K- vitamiini 0,02 mg
tiamiini (B1) 0,01 mg
C-vitamiini 4,0 mg
kalium 60,0 mg
kalsium 5,0 mg
magnesium 3,0 mg
fosfori 7,0 mg
rauta 0,5 mg
mangaani 0,37 mg
sinkki 0,1 mg
kupari 31 mg
kromi 5,0 mg
fluori 8, 0 mg
boori 0,72 mg

 

Enemmän makua vähemmän kaloreja
Hunaja aistitaan tavallista sokeria 1,3 kertaa makeammaksi ja siinä on painon mukaan 20 % vähemmän kaloreja. Näistä syistä johtuen saman makeuden tunteen saa hunajasta noin 40 % pienemmällä energiamäärällä kuin sokerista.

Sataa grammaa sokeria vastaava makeus saadaan noin 70 grammalla hunajaa.

Lisäksi hunaja nostaa veren sokeria hitaammin kuin taloussokeri, joten se soveltuu paremmin alhaista glykeemistä indeksiä vaalivaan ruokavalioon. Hunajan GI-arvo on 55.

Hunajasta terveyttä

Täysipainoinen terveellinen ravinto on tavallista monipuolista ruokaa, joka sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Hunajalla on sijansa tasapainoisessa ruokavaliossa valkoisen sokerin korvaajana. Pienikin määrä hunajaa useita kertoja päivässä, esimerkiksi aamupalalla puuron tai myslin kanssa marjojen kera, antaa hyvää makua ja nostaa elimistön vastustuskykyä.